34 C
Hanoi
Thứ Hai, Tháng Bảy 1, 2024

Will China’s covid lockdowns add to strains on supply chains?

A deep ditch
Will China’s covid lockdowns add to strains on supply chains?
The government’s fight against the disease has extended to Shanghai and Shenzhen
When china’s government said on March 5th that it would aim for economic growth of 5.5% this year, the target looked demanding. Now it looks almost fanciful. On March 14th China recorded 5,370 new cases of covid-19. That would be a negligible number in many countries. But in China it is an intolerable threat to its cherished zero-covid policy. The bulk of the cases are in the north-eastern province of Jilin, which has gone into a full lockdown. But lockdowns of varying severity have also been imposed in Shanghai and Shenzhen, two cities that account for more than 16% of China’s exports.

In Shanghai, anyone wanting to leave the city has to show a negative result on a nucleic-acid test taken in the previous 48 hours. Parks and entertainment venues have been closed. Entire blocks of flats are locked down if anyone living in them is suspected of exposure to the virus.

The restrictions in Shenzhen go further. People have been allowed to stock up on groceries, but must now hunker down for a week while they undergo three rounds of compulsory tests. Everyone must work from home or not at all, unless they help supply essential goods and services to the city, or to Hong Kong next door.

The lockdowns pose an obvious threat to the world’s supply chains. Shenzhen (the name of which can be translated loosely as “deep ditch”) accounts for almost 16% of China’s high-tech exports. Foxconn, which makes iPhones for Apple, has suspended operations at its plants in the area for at least the first half of the week, according to Reuters. Other links in the tech supply chain have also paused production. And the wholesale electronics markets in the Huaqiangbei neighbourhood, landmarks of “low-end globalisation”, bustle no more.

Shenzhen is also home to Yantian port, one of the world’s busiest. After a covid outbreak in May last year, it briefly had to operate at only 30% of its capacity. That contributed to long queues of ships out at sea and high towers of containers on the docks. This time “the shockwaves will be felt across America…and almost everywhere in the world,” warns Johannes Schlingmeier of Container xChange, a platform for leasing containers.

Still, China’s supply chain is some way from snapping. Foxconn, for example, has some room for manoeuvre. It has over 40 plants in China and does much of its iPhone production outside Shenzhen. March is also not a peak delivery season for many of the things Shenzhen makes, point out Helen Qiao of Bank of America and colleagues. And China’s manufacturers will go to great lengths to keep production running. In Shanghai, for example, a car-parts maker has asked essential workers to live and sleep on the factory premises when conditions allow, according to LatePost, a Chinese media outlet. Some factories in Shenzhen will be allowed to operate in this kind of bubble, too.

The more certain economic threat posed by the latest outbreak is to Chinese consumption. The country’s retail sales had recently shown signs of life: they rose by 4.9% (adjusted for inflation) in January and February, compared with the same two months a year earlier. But Nomura, a bank, thinks retail sales, in real terms, could shrink again in the months ahead.

The outbreak has also delayed any relaxation of China’s zero-covid policy. In recent weeks, there had been some signs of a softening. Prominent public-health experts had begun to talk about a path to coexistence with the virus. China Meheco, a state-owned firm, signed a deal to supply Pfizer’s Paxlovid pill, which helps protect infected people against serious disease. But the latest outbreak has been met with more hawkish rhetoric. On a visit to Jilin on March 13th Sun Chunlan, one of the country’s four deputy prime ministers, said China’s provinces should follow their zero-covid strategy without compromise.

That relentlessness may, however, require compromise on other goals. Morgan Stanley, a bank, has cut its forecast for China’s economic growth this year from 5.3% to 5.1%. It thinks gdp may not grow at all in the first quarter, compared with the previous three months. The economy may yet rebound later in the year. But if China is to come close to its growth target, it will first have to clamber out of its ditch.

Một con mương sâu
Liệu các vụ đóng cửa bằng máy móc của Trung Quốc có gây thêm căng thẳng cho chuỗi cung ứng không?
Cuộc chiến của chính phủ chống lại căn bệnh này đã mở rộng đến Thượng Hải và Thâm Quyến
Khi chính phủ Trung Quốc cho biết vào ngày 5 tháng 3 rằng họ sẽ đặt mục tiêu tăng trưởng kinh tế 5,5% trong năm nay, mục tiêu này có vẻ khó khăn. Bây giờ nó trông gần như huyền ảo. Vào ngày 14 tháng 3, Trung Quốc đã ghi nhận 5.370 trường hợp nhiễm covid-19 mới. Đó sẽ là một con số không đáng kể ở nhiều quốc gia. Nhưng ở Trung Quốc, nó là một mối đe dọa không thể dung thứ được đối với chính sách zero-covid được ấp ủ của nước này. Phần lớn các vụ án là ở tỉnh Cát Lâm, phía đông bắc của tỉnh, nơi đã bị khóa hoàn toàn. Nhưng các vụ đóng cửa với mức độ nghiêm trọng khác nhau cũng đã được áp dụng ở Thượng Hải và Thâm Quyến, hai thành phố chiếm hơn 16% xuất khẩu của Trung Quốc.

Tại Thượng Hải, bất kỳ ai muốn rời khỏi thành phố đều phải có kết quả âm tính với xét nghiệm axit nucleic được thực hiện trong 48 giờ trước đó. Các công viên và địa điểm vui chơi giải trí đã bị đóng cửa. Toàn bộ dãy căn hộ sẽ bị khóa lại nếu bất kỳ ai sống trong đó bị nghi ngờ tiếp xúc với vi rút.

Các hạn chế ở Thâm Quyến còn đi xa hơn. Mọi người đã được phép dự trữ hàng tạp hóa, nhưng hiện phải ngồi xuống trong một tuần trong khi họ trải qua ba vòng kiểm tra bắt buộc. Mọi người đều phải làm việc tại nhà hoặc hoàn toàn không phải làm việc, trừ khi họ giúp cung cấp hàng hóa và dịch vụ thiết yếu cho thành phố, hoặc cho Hồng Kông bên cạnh.

Các vụ đóng cửa gây ra mối đe dọa rõ ràng đối với chuỗi cung ứng của thế giới. Thâm Quyến (tên có thể được dịch một cách lỏng lẻo là “rãnh sâu”) chiếm gần 16% xuất khẩu công nghệ cao của Trung Quốc. Foxconn, công ty sản xuất iPhone cho Apple, đã tạm ngừng hoạt động tại các nhà máy của mình trong khu vực này trong ít nhất nửa đầu tuần, theo Reuters. Các liên kết khác trong chuỗi cung ứng công nghệ cũng đã tạm dừng sản xuất. Và các chợ điện tử bán buôn ở khu phố Huaqiangbei, địa danh của “toàn cầu hóa cấp thấp”, không còn nhộn nhịp nữa.

Thâm Quyến cũng là nơi có cảng Yantian, một trong những cảng bận rộn nhất thế giới. Sau một đợt bùng phát dịch bệnh vào tháng 5 năm ngoái, nó đã phải hoạt động trong một thời gian ngắn chỉ ở mức 30% công suất. Điều đó góp phần tạo nên hàng dài tàu bè trên biển và các tháp container cao trên các bến cảng. Lần này “những làn sóng chấn động sẽ được cảm nhận trên khắp nước Mỹ… và hầu hết mọi nơi trên thế giới”, Johannes Schlingmeier của Container xChange, một nền tảng cho thuê container, cảnh báo.

Tuy nhiên, chuỗi cung ứng của Trung Quốc vẫn chưa thành công. Ví dụ, Foxconn có một số chỗ để điều động. Nó có hơn 40 nhà máy ở Trung Quốc và sản xuất phần lớn iPhone bên ngoài Thâm Quyến. Helen Qiao của Bank of America và các đồng nghiệp chỉ ra rằng tháng 3 không phải là mùa giao hàng cao điểm vì nhiều thứ mà Thâm Quyến làm được. Và các nhà sản xuất của Trung Quốc sẽ cố gắng hết sức để duy trì hoạt động sản xuất. Ví dụ, ở Thượng Hải, một nhà sản xuất phụ tùng xe hơi đã yêu cầu những công nhân thiết yếu phải sống và ngủ trong khuôn viên nhà máy khi điều kiện cho phép, theo LatePost, một hãng truyền thông Trung Quốc. Một số nhà máy ở Thâm Quyến cũng sẽ được phép hoạt động trong loại bong bóng này.

Mối đe dọa kinh tế chắc chắn hơn do đợt bùng phát mới nhất gây ra là đối với tiêu dùng của Trung Quốc. Doanh số bán lẻ của đất nước gần đây đã có dấu hiệu của sự sống: chúng đã tăng 4,9% (đã điều chỉnh theo lạm phát) trong tháng 1 và tháng 2, so với cùng kỳ năm ngoái. Nhưng Nomura, một ngân hàng, cho rằng doanh số bán lẻ, theo điều kiện thực tế, có thể giảm một lần nữa trong những tháng tới.

Sự bùng phát cũng đã làm trì hoãn bất kỳ sự nới lỏng nào đối với chính sách zero-covid của Trung Quốc. Trong những tuần gần đây, đã có một số dấu hiệu của sự suy yếu. Các chuyên gia sức khỏe cộng đồng nổi tiếng đã bắt đầu nói về con đường để cùng tồn tại với virus. China Meheco, một công ty thuộc sở hữu nhà nước, đã ký một thỏa thuận cung cấp viên thuốc Pfizer’s Paxlovid, giúp bảo vệ những người bị nhiễm bệnh chống lại bệnh hiểm nghèo. Nhưng đợt bùng phát mới nhất đã vấp phải những lời lẽ diều hâu hơn. Trong chuyến thăm tới Cát Lâm vào ngày 13 tháng 3, Sun Chunlan, một trong bốn phó thủ tướng của đất nước, cho biết các tỉnh của Trung Quốc nên tuân theo chiến lược không có sự thỏa hiệp của họ mà không cần thỏa hiệp.

Tuy nhiên, sự không ngừng đó có thể đòi hỏi sự thỏa hiệp với các mục tiêu khác. Morgan Stanley, một ngân hàng, đã cắt giảm dự báo tăng trưởng kinh tế Trung Quốc trong năm nay từ 5,3% xuống 5,1%. Nó cho rằng gdp có thể không tăng trưởng chút nào trong quý đầu tiên, so với ba tháng trước đó. Nền kinh tế có thể sẽ phục hồi vào cuối năm nay. Nhưng nếu Trung Quốc gần đạt được mục tiêu tăng trưởng của mình, trước tiên họ sẽ phải vượt ra khỏi tầm ngắm của mình.

Related Articles

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here
Captcha verification failed!
CAPTCHA user score failed. Please contact us!

Stay Connected

0FansLike
3,912FollowersFollow
0SubscribersSubscribe

Latest Articles